sâmbătă, 13 februarie 2010

Strategia turistică a României

Cu ceva timp in urma am apucat sa vad pe ce s-au cheltuit fondurile noastre pentru promovarea turismului pe plan international. din cate imi aduc eu aminte o mare parte din bani s-a dus pe promovarea la Tv a turismului românesc, iar promovarea s-a făcut pe canale internaţionale foarte cunoscute gen CNN, precum si pe canale locale in genul Realitatea TV unde Ministerul turismului a devenit sponsor pentru o emisiune dedicată turismului.
Eu cel putin sunt curios cine si mai ales cum s-a hotarat ca promovarea turismului românesc sa se facă pe CNN, ce analize au dus la concluzia ca cel mai bun canal pentru promovarea turismului românesc este CNN, si mai ales care este targetul unui post de televiziune ca CNN sau Realitatea TV.
La o analiza simpla asupra target-ului acestor posturi de televiziune ne dam seama ca acesti bani au fost aruncaţi pe apa sambetei.
targetul unui post de televiziune ca CNN este alcătuit in special de persoane cu varsta intre 25-40 de ani dornici de informatie care lucrează mai ales in domeniul financiar si media, cam acelaşi target il are si Realitatea Tv. Acum conform datelor de la ministerul turismului precum si de la unele primarii pe teritoriul cărora se afla diferite obiective si staţiuni turistice, cea mai mare parte a turistilor străini care vin si cumpăra sejururi in Romania sunt pensionari din tarile vestice si ceva turişti slavi( rusi, ucrainieni s.a.)
Daca comparam datele de mai sus, realizam ca banii au fost aruncaţi pe geam.
Cea mai buna strategie de promovare ar fi implicat posturi de televiziune specializate in turism gen Travel channel, Discovery Travel and Living precum si posturi de televiziune ruseşti gen VESTI News( avand in vedere ca multi vin in Romania) si nu CNN.Promovarea pe care o face tara noastra in momentul de fata este ca si cum o editura celebra ar incerca sa vanda dictionare pe Taraf TV.O strategie pe tremen lung ar avea in vedere in primul rand consolidarea pozitiei turimului romanesc pe aceste piete si abia pe urma promovarea pe alte piete.
Romaniei i s-ar potrivi un studiu de caz din una din cartile publicate de Philip Kotler, care spune ca atunci cand vrei sa intri pe o piata si nu ai sanse sa te impui ca lider mai bine stai sa iti analizezi situatia si sa incerci sa iti creezi o nisa pe care sa fii lider. De obicei cel care intra primul pe o piata acela devine si isi pastreaza pozitia de lider iar toti cei care il vor urmavor trebui sa se compare intotdeauna cu primul el.
De exemplu majoritatea oamenilor numesc masinile de teren Jeep-uri, cu toate ca Jeep este doar un producator de masini si nu o categorie dar datorita faptului ca a fost primul producator de masini de acest tip brandul sau a devenit si denumire de produs, un alt exemplu de la noi din tara, Adidas a fost prima companie de pe piaţa romanesca care a comercializat pantofi de tip sport iar acum peste 50% dintre oamnei care se duc la un magazin si doresc sa cumpere incaltaminte sport spun ca vor sa achiziţioneze adidasi, acesta este doar unul dintre multele cazuri cand un brand devine o denumire de clasa de produs.
Principalul avantaj ar fi ca sumele de bani cheltuite ulterior pentru promovarea acestui tip de produs sau brand vor fi mult mai mici.
De ce nu incercam noi sa sa promovam turismul balnear, si medical ( sunt multi straini care vin in romania ca sa isi puna dintii sau sa isi faca alte tratamente deoarece la noi in tara aceste tratamente sunt mai ieftine) chiar si perintre pensionari, pentru cei de varsta a 2-a sau a-3-a. De ce nu promovam turismul romanesc in tarile din estul Europei ? De ce nu incercam sa promovam turismul cu ajutorul lui Dracula, Decat sa dam bani la Realitatea Tv de ce nu sponsorizam cateva emisiuni la Discovery ca sa vina si sa realizeze cateva documentare in tara noastra despre Stefan cel mare care a reuşit sa tina piept atatia zeci de ani turcilor, de ce nu vorbim despre daci si Sarmizegetusa, si despre faptul ca in timpul ultimei glaciatiuni singurul loc propice vietei era pe teritoriul Romaniei, de ce nu ne folosim de faptul ca pe teritoriul tarii noastre s-au descoperit schelete umanoide uriase? Altii au reuşit sa atragă milioane de oamnei cu legende gen Nessi si Yetti iar noi nu reusim sa promovăm nimic cu toate ca avem dovezi arheologice, de ce nu vorbim despre tablitele dacice, despre Sfinxul si Babele si alte minuni ale naturii. Noi dorim sa promovam turismul la malul marii cu ce cu pitzipoance si cocalari, si ghertoi cu burta mare cu lanturi de jumatate de chil de aur la gat, cu suti si cersetori. Asta dorim noi sa promovam ? Tinere confuze cu buricul gol dornice de o aventura in schimbul unei plimbari cu o masina tare sau pentru un bol de mancare?
Litoralul romanesc nu se va putea compara niciodata cu cel turcesc , grecesc , italian sau spaniol iar statiunile noastre montane nu se vor putea compara niciodată cu cele din Austria Franţa si Italia nici din punct de vedere al peisajului cat si al calitatii serviciilor(aici avem mari pb.) cat despre faptul ca avem cele mai frumoase femei din lume nimic nu este mai fals , ii invit pe toti sa faca o vizita in Suedia , Norvegia, Finlanda sa vada fete frumoase si mai ales placute fara fite in cap, Femeile din Romania fac pereche perfecta cu ghertoii - adica barbatii din tara noastra.
Strategia turismului romanesc trebuie revizuita urgent pentru a se gasi solutii la iesirea din criza, principala problema a turismului fiind lipsa managemntului si a unor scoli pentru educarea personalului ce activeaza in acest sector. Cunosc un personaj care are un hotel de doua stele care din profitul obtinut primul lucru pe care l-a facut a fost sa se duca si sa isi cumpere un Q7 full, si un costum si telefon extraordinar de scump in loc sa isi puna termopane si aer conditionat la magernita aia cre se numeste hotel , si mai ales sa faca o dezinsectie si deratizare.
Problema noastra in primul rand este mentalitate , iar cu mentalitatea pe care o avem in momentul de fata nu vom reusi sa evoluam, cu ata mai mult intr-un domeniu atat de competitiv ca turismul.

Traim in Romania. tara pe care o meritam.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu