joi, 5 decembrie 2013

Despre investitiile companiilor chinezesti in economia romaneasca

       Din ce în ce mai multi jurnaliști din România și pseudo analiști economici lauda vizita premierului chinez in România și se bucura de eventualele investiții în România spunând ca China vrea sa ne ajute și ca reprezinta salvarea noastră. ceea ce nu se spune este ca acest tip de promisiuni cu tigrul Europei de est și națiunea cea mai binecuvântata din Europa au loc în fiecare tara în care are loc conferința/adunarea miniștrilor, aceste discuții și discursuri au mai aut loc în Europa de est nu suntem cei mai frumoși și nici cei mai competenți.

Ce ne oferă chinezii:
- investiții în energie
- infrastructura rutiera
- infrastructura feroviara
- parteneriat privind comerțul cu animale si produse din carne pe piața chineza:

        Motivele pentru care chinezii doresc sa investească in economia romanească nu sunt deloc lipsite de interes , nimănui nu i s-a făcut mila de noi si vrea sa ne ajute neinteresat

- Practic in cazul infrastructurii se dorește încheierea de parteneriate cu companiile chinezești care ar trebui sa construiască autostrăzi in românia, motivul principal fiind acela ca au nevoie de un portofoliu ca sa aibă acces la piața europeana, piața pe care pana in momentul de fata au dat greș si nu au reușit sa pătrundă, cu toate ca  tari interesate, acorduri si chiar contracte semnate au fost;  numai ca, companiile chinezești nu au reușit sa construiască autostrăzi in timp util si mai ales respectând standardele europene de calitate si mai ales costuri, practic , diferența reala ar fi fost de sub 5% din costul autostrăzii, in condițiile in care o buna parte din materia prima ar fi fost adusa din China.

- In cazul reteleleor de cale ferata de mare viteza China doreste sa colaboreze cu romania datorita faptului ca au reusit sa construiasca un tren de mare viteza pe care ar dori sa il exporte in Europa. Principala problema a vanzarii produselor in europa este ca acestea trebuiesc omologate in una din tarile membre UE. ei sperand ca noi ii vom putea ajuta iar pentru acest lucru sunt dispusi sa ne imprumute bani la o dobanda foarte  mica in schimbul incheierii de parteneriate cu firme chinezesti  practic ei actioneaza ca un fel de agenti de vanzari pentru companiile chinezesti.  Ce nu se spune este faptul ca chinezilor li s-a facut asa de drag de noi imediat dupa ce UE a aprobat TEN-T  in care se precizeaza ca se dorește crearea unei linii de mare viteza pe calea ferata intre Budapesta și Constanta(Budapesta - Arad - Brașov - București - Constanta ) iar chinezii ar dori o parte din contracte mai ales datorita faptului ca e vorba de foarte multi bani in joc ( km de cale ferata de mare viteza concurează serios cu km de autostrada in zona de deal si munte ) ei dorind sa ne exporte atat materialul rulant cat si sinele de cale ferata , de la noi urmând sa cumpere doar pietrișul  și motorina.
Mai multe informații privind rețeaua feroviara de mare viteza aici  .

- In cazul investițiilor in energie doresc ca a numite firme chinezești ca si in cazul  autostrăzilor sa intre pe piața europeana principalul atu fiind prețul  ceea ce nu stiu chinezii este ca prețul nu este întotdeauna cel mai important aspect in cazul energiei regenerabile, contează  foarte mult calitatea , partea de post vânzarea, garanția, si cel mai important randamentul. dacă in cazul unui investitor in parcuri fotovoltaice panourile chinezești nu ii oferă randamentul din contract atunci este f posibil ca acesta sa supere pierderi importante , Sun cazuri in care panouri care ar fi  trebuit sa aibe un randament de 9% au avut doar 7 ceea ce se traduce printr-o pierdere de 30% , o recuperare a investiției ce sare de la 6-7 ani la 9- 10 ani si la un profit mult mai scăzut. ceea ce face rentabila achizițiile unor produse fabricate in Europa, același aspect este legat de producerea turbinelor pentru centralele eoliene , nu este de ajuns sa copieze o nacele de la Vestas sau GE trebuie sa folosești si tehnologia de fabricație a acestora tehnologie pe care chinezii nu o respecta.

Legat de produsele agricole este interesant ca vor sa ne permită accesul pe piața chinezeasca dar ce nu se spune este ca preturile la care vom trebui sa vindem nu sunt cele mai bune( peste câțiva ani vor fi mult sub media europeana) . Mult mai interesant ar fi fost dacă anulau taxele( de fapt suprataxarea) produselor romanești - un caz aparte fiind cel al vinului care "beneficiază" de o taxare de doar 40% pe când cele din Franța 0( zero).

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu